جدول محتویات
ابزار تولید محتوا
«پارک یوجون»، استادیار طراحی گرافیک در دانشکده پارسونز معتقد است که امر طراحی گرافیک و تولید محتوای تصویری ، همواره درحال یادگیری چیزهای جدید است. در این مقاله با وی درخصوص نقطه تلاقی جنبههای عملی و تئوری طراحی صحبت شده است.
تغییر مسیر حرفهای پارک، از طراحی مبلمان به سوی طراحی گرافیک
یوجون با اشاره به مطالعات طراحی گرافیک خود در برنامه فارغالتحصیلان دانشگاه یِیل؛ از تجربه سندرم ایمپاستر و در ارتباط بودن با گروه همسالان آگاه و متخصص خبر میدهد. یوجون اذعان میکند: «مایلم که در هر لحظه، پیشنهاد ترک برنامه را دریافت نمایم.»
در آن زمان، وی از طراحی مبلمان به طراحی گرافیک تغییر رشته داده بود؛ و رشته تحصیلی طراحی گرافیک و محتوای تصویری برایش تازگی داشت. با این وجود عاشق این چالش شده بود. «ارتباط بصری بسیار حیاتی و پویا به نظر میرسد؛ همانگونه که امروزه نیز حس میشود».
یوجون، به همراه کَسپِر لام و یک استاد تماموقت در دانشکده طراحی پارسونز، بنیانگذار استودیوی طراحی چندرشتهای نیویورک (سیناپتیک آفیس) است. تا همین اواخر نیز در آنجا به عنوان مدیر برنامه طراحی ارتباطات مشغول خدمت بود. پروژههای طراحی تعاملی وی از برنامهها گرفته تا تجسم دادهها، هویتسازی بصری، طراحی فونت و موارد دیگر، را در برمیگیرد.
این ممکن است رویکرد کنجکاوانه یوجون و کَسپِر به طراحی باشد، که آنها را قادر ساخته تا به شکلی مستمر، مباحث مرتبط با رشتهشان را به روز نگه میدارند.
یوجون عنوان میکند که آنها قصد دارند از طریق ترکیب طراحی دستی در استودیو و تدریس طراحی آکادمیک، به فرآیندی کامل دست یابند از طریق طرح سوالات صحیح در کلاس تا ارائه راهکارهای پیشنهادی برای چنین سوالاتی در کار طراحیشان.
یوجون میگوید:
این روشی است که این زوج کاری را به شکل مستمر در حال یادگیری، هوشیار و کنجکاو در مورد چگونگی درک و برقراری ارتباط با دنیای بصری اطرافشان، نگه میدارد.
استقبال طراحی فونت (تایپ فیس) از تغییرات
یکی از پروژههای یوجون و کَسپر، نوع چینی فونت (تایپ فیس)، مینگ رومنتیک است. این کارشان مانند هر پروژه دیگری، با یک سوال آغاز شد.
«شخصیتهای چینی از دیدگاه سلسله مینگ و سونگ، پس از رویارویی با یکدیگر، چگونه به نظر میرسند؟» آنها در پی پاسخ به این سوال، نتوانستند نوع خاص و رسمی تایپ فیس چینی را برای نیازهای طراحی شان بیابند؛ بنابراین نوع مختص خودشان را طراحی کردند.
ایجاد 26 حرف الفبای انگلیسی (یا 52 حرف، با احتساب حروف بزرگ و کوچک) مثل قدم زدن یک طراح حروف چاپی در بین گستره حروف میباشد. «زمانیکه گروه گسترش یافت، کاهش قرینهسازی در کنترل و طراحی در مورد گروه، بیش از انواع ثابت صورت پذیرفت.»
طراحی حروف چاپی مینگ رمانتیک، به شکل مینگ رومانتیک در جریان است: طرحها، جمعآوری و محدود شده؛ و آزمون چاپ نوع چینی توسط ادراه سینوپتیک صورت پذیرفته؛ تجمیع، ردیفبندی و شکلدهی حروف چاپی مینگ رومانتیک، نیز انجام شده است.
یوجون و کَسپر به منظور درک پیچیدگیهای طراحی این فونت، تصمیم گرفتند آن را به عنوان نوع «فونت پویا» ایجاد کنند. یوجون اظهار میدارد: چنین مقیاسی را نمیتوان به عنوان مجموعهای از گلیفهای استاتیک تصور نمود.
در عوض، آنها پس از طی فرآیندی طولانیمدت، به طراحی نزدیک و اضافه گردیدند؛ این روند تا زمان انتشار توسط همکاری با تیمی از همکاران زُبده، به سرانجام رسید.
آینده فعالیتهای طراحی فونت یوجون و کسپر
یوجون و کَسپر قصد دارند در سالهای آتی، امکان اعمال اصلاحات و خلق یونیک را توسط کاربران به پکیج بیفزایند؛ که در نهایت منجر به ایجاد نسخههای مختلفی از قلم و گلیفهای آن میشود. بنا به این ایدهای که یوجون اظهار میدارد طراحی استودیویی آن میتواند توسط استودیوهای کوچک صورت پذیرد.
وی میافزاید: «ما میتوانیم، به جای انتشار کل مجموعه، آن را در قالب بخشهای کوچک ارائه دهیم. شما این چنین نوع تاریخی حروفچینی را با قدمت و پیشینه قوی همیشه شاهد بودهاید؛ فونتهای آتی از این فونت ایده خواهند گرفت».
چنین اظهاراتی نشانگر درک صحیح یوجون از طراحی است. وی کارهایش را از طریق درک گسترده در زمینه طراحی بررسی کرده و با استفاده از بینشهای تاریخی و چشماندازهای تحصیلشده در راستای آینده صنعت، ترسیم میکند.
توانمندسازی کاربران به کمک تعامل
اعتقاد یوجون مبنی بر اینکه طراحی بایستی منعطف و سازگار باشد، در تمامی طراحیهای وی از جمله مینگ رومانتیک مشهود است. وی به های آن دیزاین میگوید: «در گذشته، طراحی در اطراف عناصر ثابت میچرخید: یک پوستر، کارت پستال، لوگو. اکنون، طراحی به شکل فزایندهای درطول زمان و در پاسخ به تعامل کاربر تجربه میشود».
این پروژه، کاربران را به مشارکت در فهرستنویسی بایگانی جیمز دی، مجموعهای از عکسهای هنر معاصر نیویورک، دعوت نموده است.
این بایگانی عظیم، حامل هزاران اثر هنری است که هرگز برچسبگذاری یا فهرستنویسی نشده است. عدم برچسبگذاری/فهرستنویسی، مانع بزرگی در راستای استفاده تحقیقاتی از این مجموعه به حساب میاید.
برای نیل به این دستاوردِ به ظاهر غیرقابل تصور، این زوج هنری تصمیم گرفتند، آن را به یک بازی تعاملی و همگانی بدل کنند. از کاربران دعوت شد تا برای به دست آوردن امتیاز، تصاویر را توصیف نموده و اطلاعات ارائه شده توسط بازیکنان، بوسیله سایر بازیکنان بررسی شده و به فرادادههای این مجموعه بدل گردد.
آرتستور توانست تنها در طی 2 ماه، نخستین بسته از تصاویر را به شکل برچسب زده و فهرست برداری کرده و منتشر نماید.
یوجون اظهار میدارد:
یک مربی آگاه ریشه تصورات اشتباه را میسوزاند
برای یوجون، تدریس در دانشکده طراحی پارسونز، یک سرمایه ارزشمند در غنیسازی تمرین طراحی اش، به حساب می آید. وی ابراز میدارد: «تدریس گفتگو است. تدریس مرا به چالش میکشد تا عمیقتر به فرهنگ و طراحی فکر کنم».
او، هدف از آموزشش را، تجهیز دانشجویان با مهارتهایی که دنیای آتی طراحی به آن نیاز دارد، عنوان میکند؛ هرآنچه که بازار کار طراحی میطلبد. با توجه به چنین هدفی، از او در مورد مهمترین دروس طراحان، سوال نمودیم.
در این بخش، بینشهای برتر یوجون آورده شده است:
1. نحوه یادگیری را بیاموزید.
طبق گفته یوجون، ابزارهای نرمافزاری که در طی سال نخست، یاد میگیرید، ممکن است تا زمان فارغ التحصیلی بلا استفاده به نظر بیاید. ضمن اینکه در سیستم عاملهای جدید ارتباطی و فنآوری که دائماً در حال تولید هستند، مهارتهای جدید موردنیاز طراحان گنجانده شده است.
نکته: در دوران تحصیلات تکمیلی، یوجون فکر کرد که آن فلش، بلیط موفقیتش است. امروزه، تقریبا خاطرهای دور به حساب میآید.
2. آهسته اما پیوسته مسیر را طی کنید.
یکی از نقلقولهای موردعلاقه یوجون، توسط فیلسوف جان دیوی بیان شده است: «ما نه از تجربه بلکه از تامل یاد میگیریم». یوجون، دانشجویانش را به تامل، ترغیب مینماید.
وی میگوید: «تامل در مورد اعمالمان، به جای اجرای صرف آنها، شما را به جایی میرساند که باید سریعتر از اجرای مرحلهای از کار، به مرحله دیگر بروید.»
3. از انتقاد استقبال کنید.
دریافت بازخورد، همیشه کار آسانی نیست. اما به خاطر داشته باشید که وقتی کسی از کار شما انتقاد میکند، تنها به این دلیل است که، پتانسیل پیشرفت در شما دیده شده است.
پاسخ انتقادات را به این صورت بدهید: «بیشتر بگو!» یوجون به شما قول میدهد که با چنین رویکردی، فراتر از تصورتان، پیشرفت خواهید نمود.
در حوزه طراحی گرافیک خود چه فعالیت هایی انجام داده اید؟
تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.
کارشناسان آران آماده پاسخگویی به سوالات شما در این زمینه هستند.
همچنین می توانید با وارد کردن ایمیل/شماره تماس خود در این صفحه از خدمات تبلیغات آران بهره مند شوید.
بدون دیدگاه