جدول محتویات
تولید محتوا گرافیکی
از کدام ترند و تکنیک میتوان انتظار داشت که در دنیای گسترده موشن گرافی بدرخشد و دیده شود؟ برای رسیدن به پاسخ این سؤال با آران همراه باشید.
ترندهای 2019 موشن گرافی
چنین داستان مشابهی را میتوان به شیوههای بیشماری تعریف کرد به خصوص وقتی موضوع موشن گرافی مطرح باشد که در آن طراحان به دنیای زندگی واقعی محدود نمیشوند یا اصلاً به هیچ واقعیتی محدود نیستند.
اکنون که تکنولوژی چنین امکانات گستردهای را فراهم میکند، سخت میشود فهمید باید روی چه چیزی تمرکز کرد.
از دورانی که تکنولوژی کمی وجود داشت و فلیپبوک و انیمیشن سلولی سیاه و سفید شکل گرفته تا ابداع افترافکت و سینما 4D، مسیر طولانیای طی شده است. با وجود همه چالشها تکنیکهای معدودی وجود دارند که هرگز از جذابیتشان کاسته نمیشود.
بین قدیمیترین و تازهترین شگفتیهای تکنولوژیکی، در ادامه قصد داریم با شما نگاهی به 10 ترند برتر موشن گرافی در سال 2019 بیندازیم:
1. تایپوگرافی حرکتی
به عنوان یک طراح، قوانین مشخصی وجود دارد که باید آنها را رعایت کرد. عکسهای موجود یک نهی بزرگ هستند و حتی ایده تغییر اندازه عکس بدون نگه داشتن دکمه «شیفت» برایتان درد فیزیکی به همراه دارد.
مشابه همین اتفاق برای متن هم هست طراحان یاد گرفتهاند که هرگز حروف را نکشند یا کج نکنند. درواقع، تایپوگرافی هدف نهایی و مقدس طراحی گرافیک است.
اما فقط برخی اوقات، این قوانین شکسته میشوند. به نظر میرسد اکنون در دنیای تایپوگرافی موشن گرافی چنین اتفاقی زیاد میافتد. میتوان طراحان زیادی را دید که مرزهای تایپوگرافی انیمیتشده را کنار میزنند. کشیدن، چرخاندن، پیکسلی کردن و کوچک و بزرگ کردن حروف در همه جهات، اغلب ساختارهای 3D را به وجود میآورد.
در ویدئوی کارشده A-Track وبسایت ویکس میتوانید مثالی بارز از این ترند موشن گرافی که یک فونت ساده سانس سریف را انتخاب میکند و امکانهای آن را مورد بررسی قرار میدهد، ببینید.
در ویدئوی ریبرندینگ از شبکه رسانهای بسکتبال فوراور، فونت نوشته در اولویت قرار میگیرد. کل زبان بصری آنها حول ذات هر کلمه میچرخد، «بسکتبال» و «فوراور» که درنتیجه مضامینی همچون حرکت، استمرار و سرعت را میتوان در شکل انیمیتشده آن دید.
2. متن شکسته
موضوع دیگر مهم در تایپوگرافی متن شکسته است. این به هیچوجه ترند جدیدی نیست اما میتوان دید استفادههای جدیدی که از آن میشود آن را بهطورکلی وارد سطح جدیدی میکند.
کلمات با روشهای متنوعی چیده میشوند میتوانند تدریجی، یک به یک، یا در سطوح متفاوت دیده شوند یا حروف به خودی خود میتوانند تخریب شوند و در سرتاسر صفحه نمایش پخش شوند.
متن شکسته در مثال ویدئویی زیر، نقلقولی از فرانسیس مالمن درباره رشد را نشان میدهد. کلمات تند و تلخ خودشان را روی صفحه نمایش بهطور مرتبط با صدای راوی به نمایش میگذارند.
آنها به صورت شاعرانه انیمیت شدهاند و تصویری بصری از معنای واقعی کلمات را نشان میدهند. برای مثال کلمه «انتخابها» جدا شده و هر حرف آن در نقطه جداگانهای از صفحه نمایش ظاهر میشود و کلمه «رشد» بالا میآید و به صورت فیزیکی بلندتر میشود.
متن ویدئویی زیر در این ترند که توسط انل لی و لیز ژیونگ آماده شده است، به صورتی استفادهشده که کاملاً مطابق با معنی کلمات خودشان است. باید توجه کرد که چگونه پنج حرف کلمه «باران» به قطرات آب تبدیل میشود و با موسیقی متن شگفتانگیزی که گرین کینگدام ساخته، جان میگیرد.
3. انتقالهای یکپارچه
انتقالهای یکپارچه یکی از آن ترندهایی است که همیشه در یادها خواهد ماند چرا که سالهاست به شکلی قدرتمند مورد استفاده قرار گرفته است. طراحان اکنون این تکنیک جذاب را با ظرافتی مدرنتر پیادهسازی میکنند.
عدم برش بین صحنهها باعث میشود ویدئوها حس روان شدن بیشتری داشته باشند درست همانطور که صحنهها با ظرافت با یکدیگر در هم میآمیزند. در «زن رازدار» اثر لو کیوب، انتقالها به خودی خود درون مایه اصلی میشوند، همانطور که صحنهها بهطور یکپارچه تبدیل به صحنههای جدیدی میشوند. ترفندش چیست؟
بخشی از ویدئوی وبسایت ویکس به عنوان جلبکننده توجه عمل میکند و توجه مخاطب را به آن تصویر جلب میکند درحالیکه عناصر دیگر در پس زمینه تغییر میکنند و اشکال تعریف نشدهای را به شخصیتها و اشیا بدل میکنند.
نتیجه مشابهی در موزیک ویدئوی پابلو لوزانو اثر تامارا قدومی به دست آمده است. ویدئوی احساسیشان شما را به یک سفر میبرد و به همین ترتیب اشکال انتزاعی به شما در شکلگیری انتقال میان صحنهها کمک میکنند.
4. خطوط باریک
خطوط قطعاً دست کم گرفته میشوند. با وجود سادگیشان، آنها عملکردهای بیشماری در طراحی دارند از جهت دادن تا کمک به تعریف شکل تا جداسازی عناصر از یکدیگر و غیره. وقتی فرصتی برای حرکت و رقص وجود داشته باشد، امکانات خط بیشمار میشود.
اکنون میتوان استفاده متکثری از خطوط را در طراحی موشن دید چرا که آنها یکپارچه و انیمیت شدهاند تا افکتهای متنوعی خلق کنند. آنها نقش مهمی در آزمایش کانادایی (به کارگردانی کلمنت ویرگو) دارند جایی که بهطور مشخص خطوط باریک به عنوان طرح کلی اشکال استفادهشدهاند درست همانطور که الگوها و تزئینات را در لباس شخصیتها میسازند.
در یک نقطه خطوط به خودی خود تبدیل به نقطه کانونی میشوند –تنها طرح کلی اشکال باقی میماند بدون رنگشان که حس بردار را ایجاد میکند.
در ویدئوی زیر، «اتصالات را بساز»، خطوط به صورت آزادانهتری استفادهشده است. تقریباً به نظر میرسد که در یکجا رسم شده باشند، انیمیت شدهاند تا دیده شوند انگار که یک دست واقعی نمودار، جهات یا دیگر عناصر را رسم کرده که حس دفترچه شخصی یک فرد را به آدم میدهد.
اتمسفری جذاب به وسیله خطوط پرنده حول صفحه نمایش ایجاد شده است، رشد کردن، کوچک شدن و همچنین تبدیل شدن به متن یا عناصر دیگر بصری از ویژگیهای آن است.
5. دانهای
تمیز و بدون هیچ شکل هندسی مزخرفی میتواند عالی باشد. از این گذشته، هیچچیزی شبیه فضای دفتری سفید یا سادگی زیباییشناسی ژاپنی وجود ندارد. اما گاهی اوقات، قصدتان زندهتر کردن تصاویر است.
اینجا جایی است که دانهها وارد میشوند ابزاری که در طراحی موشن استفاده میشود تا حس نویز را به تصاویری که میتوانند بدون جان و فلت باشند اضافه کند. این ترند موشن گرافی میتواند در تصویرسازی هم پیدا شود، چرا که کاری بسیار ظریف و درعینحال روشی قدرتمند برای ایجاد بافت در تصویربرداریهای ساده است و کمک میکند تا تصاویر جذابیت بیشتری پیدا کنند.
استفاده از دانهها در ویدئوی زیر، لاگونیتاس، اثر الن لستر حس ناهمواری را ایجاد میکند که بهطور قطع در تمجید محتوای صوتی است. فراموش نکنید که ولوم را زیاد کنید تا افکت را بهطور کامل درک کنید.
در ویدئوی زیبای زیر که برای شبکه یوتیوبی اسپیس ولی تهیه شده، دانهها برای تبدیل اشکال ساده 2D به اشکالی که بافت و عمق دارند آماده شدهاند. همچنین میتوانید حالتی را ببینید که به انیمیشن حس قدیمی بودن را میدهد.
6. موشن مایع
درست همانطور که از دانه برای شل شدن هندسی تصویربرداری استفاده میشد، موشن مایع نیز حسی طبیعی به ویدئوهای موشن گرافی میدهد. بجای داشتن انتقالها و حرکاتی بسیار تمیز این ترند پاششی از رنگها را که همچون مایع روان هستند به تصویر اضافه میکنند و به اشکال جدید تبدیل میشوند و حس بصری خوشایندی را به همراه دارند.
ویدئوی وبسایت ویکس، موشن مایع برای انتقال حس حرکت و درام استفادهشده است؛ یک صحنه وارد صحنه دیگر میشود و این بیثباتی سرانجام باعث برخاستن موشک میشود درست مثل اشکال انتزاعی که دنبالهدار میشوند.
باک همچنین موشن مایع را در ویدئوی وبسایت ویکس برای فیسبوک به مناسبت روز جهانی زنان به کار گرفته که منجر به حس جشن و استفاده از رنگهایی شده که در سرتاسر صفحه نمایش پخش شدهاند. با استفاده از موشن مایع، حس نابی ایجاد میشود که موضوع را ملموستر و مخاطب را همراهتر میسازد.
7. ترکیب 2D و 3D
نوستالژی ابزاری قدرتمند در طراحی است. همه دوست دارند به انیمیشنهای کلاسیک 2D فکر کنند که وقتی بچه بودند آنها را زیاد میدیدند (دارکوب زبله، باگزبانی و تام و جری). اما اکنون که تکنولوژی شما را قادر ساخته تا کارهای بیشتری بکنید، طراحان شروع به استفاده از سبک 2D و ترکیب آن با تکنیکهای موشن گرافی 3D معاصر کردهاند.
این نوع انیمیشنها ممکن است در ابتدا تخت به نظر برسند یا حتی حس کاغذ دهند اما ورود حرکت دوربین از زوایای متفاوت به عناصر حجم و عمق میدهد.
تریلر زیر برای فیلم انیمیشن اوی است که کیفیت 2D نوستالژیکی دارد اما به تدریج متوجه خواهید شد که دوربین زوم میکند و میچرخد و به صحنهها جان میدهد.
انیمیشن اثر موشن کورپس در نگاه اول شبیه کولاژ است اما چرخشی 3D دارد.
8. تایپوگرافی بزرگ
دیگر ترند جذاب در دنیای متن، تایپوگرافی بزرگ است. میتوان این ترندها را در وبسایتهای بسیاری دید که مورد استفاده قرار میگیرد همانطور که به برندها و طراحان امکان انتقال پیامشان را با صدای بلند و واضح میدهد و بهطور برجسته امکان ارائه یا تبلیغ هر چیزی را فراهم میسازد.
ویدئوی زیر برای موزیک ویدئو G-Dragon است و تأکیدی بر فونت و نوع نوشته دارد. ترانه آهنگ نقش بسیار مهمی را در پیام کلی بازی میکند و طراح آن یعنی لی.هو.آه به آن بستری میدهد که مناسبش است، همانطور که کلمات کل صفحه نمایش را میگیرند هویت بصری اصلی ویدئو میشوند.
ویدئوی درکشده، این باور عمومی را زیر سؤال میبرد که همه شما باید سبک اختصاصی و کار خود را پیدا کنید و در آن بهترین شوید. در عوض، آنها معتقدند که هدف زندگی بیشتر از ساختن چیزهای باحال است، برای تأکید بر این موضوع، ویدئو با یک عدم تطابق زیبای تکنیک و ترند شروع میشود و از تایپوگرافی بسیار بزرگی به منظور انتقال سبکها و صحنههای متفاوت استفاده میکند.
این قطعه شما را از تصاویر 3D سورئال به تصویرسازیهای دانهای و سایهدار میبرد.
9. طراحی ایزومتریک
این تکنیک، فضاها و اشیای سهبعدی را روی صفحه نمایش دوبعدی نمایش میدهند که ثابت شده در سالهای اخیر بسیار مورد توجه طراحان بوده است. باید دائماً در جستجوی بهترین راهها برای نمایش فعالیتهای فیزیکی و اشیایی همچون دفترچه یا میکروفون باشید.
اسکئومورفیسم لحظه باشکوه خود را داشت اما اکنون خیلی وقت است که مرده و جای خود را به طراحی تخت داده است. طراحی ایزومتریک راهش را در بسیاری از سبکهای دیگر پیدا کرده و تلاش میکند تا روشی برای ارائه عناصر 3D بر روی صحنه نمایش پیدا کند.
ویژگیهای متنوع اپ پیکوتئا در دنیای ایزومتریک عینیت پیدا کرده که در ویدئوی زیر قابل مشاهده است و حسی دیجیتال ایجاد میکند که مناسب عملکرد اپ است.
دنیای مجازی بسیار دیجیتالی شدهای را میتوان در گورلین: متئوریتس ببینید که با سبک ایزومتریک طراحی شده است. تصاویر توسط مدیر هنری پیتر تارکا انجام شده و در یک چرخه 3D قرار گرفته است.
10. سورئالیسم دیجیتال
با ادامه تحقیقات طراحان درباره چگونگی به تصویر کشیدن زندگی سهبعدی واقعی روی صفحه نمایش تخت، اکنون ترند جدیدی پدید آمده است: سورئالیسم دیجیتال. این سبک، دنیای مجازی سورئالی را به تصویر میکشد که از متریالی بسیار با کیفیتی ساخته شده که بسیار آشنا و درعینحال خیالی است.
تقاطع طراحی دیجیتال و متریال این اجازه را میدهد تا چیزهایی خلق شود که در زندگی واقعی غیرممکن است از حبابهایی که هرگز نمیترکند گرفته تا اشیایی که در هوا معلق هستند یا بر نیروی جاذبه غالب میشوند و مایعاتی که بهطور جادویی تبدیل به جامد میشوند.
ویدئوهای تبلیغاتی موشن گرافی زیر، برای راهاندازی دوربین جدید سامسونگ که توسط هنرمند دیجیتال آن دنیل آریستیزابال ساخته شده، محدودیتهای ماده را کنار میزند و تصاویر جالبی را از اشیای آشنا پدید میآورد که در بسیاری جهات برایتان غریبه است.
اتفاقی مشابه همان برای ویدئوی استودیو موث شبکه تلویزیونی E4 رخ میدهد که در آن شخصیتهای 3D به تصاویری دیجیتالی از طبیعت تبدیل میشوند.
در حوزه طراحی جهت گرافیکی، تبلیغات و برندینگ خود چه فعالیت هایی انجام داده اید؟
تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.
کارشناسان آران آماده پاسخگویی به سوالات شما در این زمینه هستند.
همچنین می توانید با وارد کردن ایمیل/شماره تماس خود در این صفحه از خدمات تبلیغات آران بهره مند شوید.
بدون دیدگاه