تفاوت جاوا و جاوا اسکریپت

تفاوت جاوا و جاوا اسکریپت در کاربرد، عملکرد، سادگی یا پیچیدگی مباحث، امکانات و … را به صورت دقیق بررسی می کنیم.

مسلماً اگر اندکی اهل رایانه و اینترنت و… باشید، نام های جاوا Java و جاوا اسکریپت Java script را شنیده اید. در این مقاله اطلاعات بسیار مفیدی درباره هر یک از این زبان ها در اختیار شما قرار می دهیم. دانستن این اطلاعات به شما برای درک تفاوت میان این دو زبان برنامه نویسی، کمک بسیار زیادی می کند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

Java چیست و چه کاربردی دارد؟

برای یادگیری تفاوت جاوا و جاوا اسکریپت با تعاریف هر یک از آنها آشنا می شویم. جاوا، یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی است. Java، یک زبان برنامه نویسی چندمنظوره و شی گرا می باشد که به زبان C و C++ بسیار شبیه است. اما جاوا ساده تر از این زبان ها است. با این زبان ساده می توان برنامه های قدرتمندی را تولید کرد.

ویژگی های مهم جاوا شامل ساده بودن، شیء گرا بودن، مبتنی بر شبکه بودن، امن بودن، بالا بودن کارایی و عملکرد آن است. پویایی یا داینامیک بودن جاوا، ویژگی مهم دیگر آن است. جاوا تنها یک زبان نیست، بلکه نوعی پلتفرم برنامه نویسی است. در نتیجه جاوا را می توان دو قسمت دانست که یکی، ماشین مجازی جاوا و دیگری، محیط اجرایی جاوا می باشد.

Java چیست و چه کاربردی دارد؟

JavaScript چیست و چه کاربردی دارد؟

در ادامه بررسی تفاوت جاوا و جاوا اسکریپت با خصوصیات جاوا اسکریپت آشنا می شویم. جاوا اسکریپت، یک زبان سطح بالا است که به صورت داینامیک می باشد. این زبان کاملاً تفسیری و شیء گرا می باشد و از روش های گوناگون برنامه نویسی پشتیبانی می کند. با استفاده از این زبان برنامه نویسی می توان برنامه نویسی سمت سرور، برنامه های موبایل، بازی، برنامه های دسکتاپ و … را انجام داد.

با استفاده از این زبان شی گرا می توان به وب سایت های بی روح، رونق و جذابیت زیادی داد. جاوا اسکریپت، امکانات دیگری در اختیار کاربران قرار می دهد. از ویژگی های مهم جاوا اسکریپت می توان به امکان پردازش و اجرا بدون نیاز به کامپایلر، یادگیری آسان آن، سبک بودن، سریع بودن، امکانات بسیار زیاد کتابخانه ها و فریم ورک ها، امکان ایجاد صفحات وب پویا و تعاملی و … اشاره نمود.

تفاوت جاوا و جاوا اسکریپت شامل چه مواردی است؟

  1. جاوا، زبان قوی تایپ شده ای است که باید متغیرها در درجه اول برای برنامه تعریف شوند. نوع متغیرها در زمان کامپایل چک می شوند. اما جاوااسکریپت، زبانی با تایپ ضعیف می باشد که قوانین دست و پاگیر و سخت گیرانه ای ندارد.
  2. جاوا، زبان مستقلی می باشد اما جاوااسکریپت در صفحه وب جای گرفته و با محتوای HTML یکدست می شود.
  3. اشیاء جاوا متکی بر کلاس هستند. امکان ساخت برنامه در جاوا بدون تشکیل کلاس، وجود ندارد. اشیاء جاوا اسکریپت متکی بر نمونه ابتدایی هستند.
  4. یک تفاوت جاوا و جاوا اسکریپت این است که جاوا بر روی هر ماشین مجازی یا مرورگر، پیاده سازی می شود. کدهای جاوااسکریپت در گذشته تنها بر روی مرورگر قابل اجرا و پیاده سازی بودند. اما جدیداً توسط js قابل اجرا می باشند.
  5. جاوا در ماشین میزبانی در قالب Byte ذخیره می شوند. اما جاوا اسکریپت در ماشین میزبانی در قالب منبع یا سورس ذخیره می گردند.
  6. زبان محبوب جاوا از طریق Sun Microsystems گسترش یافته است. اما زبان جاوااسکریپت از طریق Netscape گسترش یافته است.
  7. تفاوت جاوا و جاوا اسکریپت در پسوند فایل های آنها می باشد. برنامه جاوا از پسوند فایل .Java برخوردار است و کد رفرنس را به بایت کدهایی که از سوی JVM پیاده سازی می شوند، ترنسلیت می شوند. اما فایل های جاوااسکریپت از فایل .Js برخوردار است. این فایل ها تفسیر شده اما کامپایل نمی شوند. مرورگرهایی که از مفسرهای جاوااسکریپت برخوردار باشند می توانند کد JS را اجرا کنند.
  8. پشتیبانی از Multithreading از ویژگی های جاوا است. اما جاوااسکریپت فاقد این ویژگی است و از چندرشته ای ها پشتیبانی نمی کند.
  9. جاوااسکریپت بر پایه متن است و کد آن به صورت تمام متنی است و احتیاجی به کامپایل ندارد. اما کدهای نوشته شده بر زبان جاوا باید کامپایل شوند.
  10. هر یک از این زبان ها از افزونه های مختلفی استفاده می کنند.
  11. کدهای نوشته شده به زبان JS بر روی مرورگرها قابل اجرا هستند. اما جاوا، اپلیکیشن های وبی را ساخته که در مرورگر یا ماشین مجازی، امکان اجرا دارند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان از طریق شماره زیر با کارشناسان ما در ارتباط باشید

شباهت های Java و JavaScript چیست ؟

پس از بررسی تفاوت جاوا و جاوا اسکریپت با شباهت های آن دو آشنا می شویم. هر چند که توضیحات ارائه شده تا به اینجا، تا حدودی بیانگر شباهت های میان این دو زبان برنامه نویسی بوده اند.

این زبان ها به صورت مستقل از یکدیگر هستند. اما شباهت هایی دارند که مهمترین آنها شامل سطح بالا بودن، شیء گرا بودن، استفاده در برنامه نویسی وب، برنامه نویسی شیء گرا، توسعه فرانت اند، توسعه بک اند و … می باشند.

شباهت های Java و JavaScript چیست ؟

بررسی تفاوت جاوا و جاوا اسکریپت و انتخاب زبان برتر

در انتخاب میان این زبان ها باید به امتیازات هر یک از آنها توجه داشته باشید.

امتیازات جاوا شامل ساده بودن زبان، ایجاد امنیت، قابل حمل بودن و امکان مدیریت حافظه می باشد. اما امتیازات جاوااسکریپت شامل زبان برنامه نویسی سمت کلاینت یا مشتری، برخورداری از فریم و رک های قدرتمند و سریع، امکان حل مسائل دشوار و سخت و … است. با درنظر گرفتن مزایای مهم هر زبان می توانید برای کاربرد موردنظر خود، انتخاب بهتری داشته باشید.

کلام آخر

مهمترین شباهت و تفاوت جاوا و جاوا اسکریپت را نام بردیم و به ویژگی های مثبت هر یک از آنها اشاره نمودیم. با توجه به این توضیحات حتماً انتخاب درستی خواهید داشت. اگر قصد دارید که یک برنامه نویس زبده و حرفه ای باشید، باید با هر یک از این زبان های برنامه نویسی آشنایی داشته باشید. اگر در ابتدای راه هستید، به شما پیشنهاد می کنیم که جاوااسکریپت را فرا بگیرید که ساده تر است. جاوا به دلیل کاملاً شیء گرا بودن با مفاهیم دشوار، انتخاب ایده آلی برای مبتدیان نمی باشد. البته یاد گرفتن هر یک از این زبان ها با کمی دقت و توجه، امکان پذیر است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *