اشتباهات رایج در کدنویسی طراحی وب سایت

اشتباهات رایج در کدنویسی طراحی وب سایت را بیان می کنیم تا بدانیم چه اشتباهاتی سبب آسیب زدن به وب سایت ما می شود.

طراحی سایت با برنامه نویسی، یکی از روش های پرطرفدار برای راه اندازی وب سایت حرفه ای می باشد. استفاده از قالب های آماده، مزایا و معایب متعددی دارد. معایب راه اندازی سایت با قالب های آماده سبب شده است که برخی از افراد برای راه اندازی وب سایت خود، برنامه نویسی را انتخاب کنند.

قطعاً اگر بگوییم که طراحی سایت با کدنویسی، یکی از بهترین روش ها برای طراحی سایت است، اصلاً اغراق نکرده ایم. این روش به دانش و تخصص بالایی نیاز دارد. مزایای طراحی وب سایت با برنامه نویسی شامل حجم کدهای کمتر و تمیزتر، سرعت بیشتر، امنیت بیشتر، امکانات بیشتر و … می باشد. برای این روش طراحی سایت می توان از زبان های مختلفی مانند جوملا، پایتون و … استفاده نمود. در این مقاله قصد داشته که با اشتباهات متداولی که در زمان برنامه نویسی طراحی وب سایت صورت می گیرد، آشنا شویم. رایج ترین این اشتباهات شامل موارد زیر هستند:

 

اشتباهات رایج در کدنویسی طراحی وب سایت

بهینه سازی زودرس

یکی از اشتباهات رایج در کدنویسی طراحی وب سایت ، بهینه سازی زودرس می باشد.  زمان بندی مشخص و صحیح از اهمیت زیادی برخوردار است. در صورتی که به بهینه سازی و کارایی های جزئی در پروسه توسعه، زیاد از حد متمرکز شویم و آنها را سریعتر از زمان مقرر بهینه کنیم، دچار مشکل می شویم. برای پیشگیری از بهینه سازی زودرس، باید از اصول کدنویسی YAGNI استفاده کنیم. بر اساس این اصل، همیشه چیزهایی باید مورداستفاده قرار بگیرند که به آنها احتیاج است، نه اینکه زمانی از آنها استفاده کنید که پیش بینی می کنید به آنها نیاز پیدا خواهید کرد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

برنامه نویسی با جایگشت

یکی دیگر از اشتباهات رایج در کدنویسی طراحی وب سایت ، برنامه نویسی با جایگشت می باشد. این اصطلاح، برنامه نویسی تصادفی نامیده می شود. این پدیده زمانی رخ می دهد که با تست کردن تغییرات کوچک، تست و آنالیز تک تک کدها و در نهایت اجرای چیزی که برای نخستین مرتبه به نتیجه می رسد، به اجرای راه حل اقدام می کنیم. برنامه نویسی با جایگذاری سبب می شود که باگ های تازه ای در کدها بوجود بیاید. برخی از این باگ ها به گونه ای ظاهر می شوند که برنامه نویس را متوجه خود نمی کنند.

برنامه نویسی بارپرستانه

این نوع برنامه نویسی به خاطر وجود قومی در جزایز اقیانوس آرام جنوبی، اینگونه نام گرفته است. زمانی که مرتکب اشتباه برنامه نویسی بارپرستارانه می شوید، یعنی از تمامی ابزار و امکانات موجود مانند لایبرری ها، فریمورک ها، راه حل ها، الگوهای طراحی و … استفاده شده است و اصلاً به این مسئله فکر نشده است که چرا از این موارد استفاده می شود و یا اینکه کارایی آنها چه می باشد. قطعاً برنامه نویسی بارپرستانه، یکی از اشتباهات رایج در کدنویسی طراحی وب سایت می باشد.

ارتکاب به این اشتباه به این دلیل است که بسیاری از توسعه دهندگاه بر حسب عادت، کارهایی را انجام می دهند و از ابزارهایی استفاده می کنند که اصلاً فلسفه علت استفاده از آنها و کارایی آنها را نمی دانند. ممکن است بسیاری از این ابزارها بی دلیل فضای ما را اشغال کنند و حتی ممکن است برخی از آنها باگ هایی را بوجود بیاورند.

هاردکدینگ

هاردکدینگ، یکی از آنتی پترن های مطرح است که اغلب آموزش های توسعه وب درباره آنها هشدارهایی را داده اند. هارد کدینگ زمانی رخ می دهد که به جای دریافت شناسه ی کاربر از دیتابیس، آن را به صورت دستی وارد نمایید. حتی اگر برنامه ها به خوبی کار کنند. ولی این در شرایطی است که کدهای ما تنها در محیطی ویژه به خوبی کار کنند و زمانی که وضعیت تغییر می کند، منبع کدها را در بخش های گوناگون اصلاح کنیم.

سافت کدینگ، از اشتباهات رایج در کدنویسی طراحی وب سایت

یکی از اشتباهات دیگر ، کدنویسی سافت کدینگ می باشد. زمانی که کدنویس ها و طراحان وب سایت به این فکر هستند که درگیر هاردکدینگ نشوند و احتیاط های لازم را درنظر می گیرند، ممکن است درگیر سافت کدینگ شوند. سافت کدینگ برعکس هاردکدینگ می باشد. در سافت کدینگ، مواردی که باید در سورس کد وجود داشته باشد را در سورس خارجی می گنجانیم. به طور مثال منطق اصلی وب اپلیکیشن در دیتابیس ذخیره می شوند. یکی از متداول ترین علتی که برای توجیه انجام این کار ارائه می شود این است که نگران تغییرات ضوابط در آینده هستیم. لذا به بازنویسی کدها نیازمند خواهیم شد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان از طریق شماره زیر با کارشناسان ما در ارتباط باشید

جریان گدازه ای، یکی از اشتباهات رایج در کدنویسی طراحی وب سایت

این اشتباه زمانی اتفاق می افتد که قصد داریم که از کدی که بخش های زائد و کیفیت پایینی دارد، استفاده کنیم اما تصور می شود که این موارد  در برنامه به صورت صحیح کار می کنند و از تأثیر آنها بر روی برنامه و اینکه قرار است چه کنیم، بی خبر هستیم. با این تفاسیر، حذف آنها دردسرساز خواهد بود. این اشتباه در اغلب مواقع با کدهای باقیمانده از ورژن های قبلی یا کدهایی که توسط فرد دیگری ثبت شده اند، رخ می دهد. شباهت این اشتباه با گدازه ها سبب شده است که جریان گدازه ای نام بگیرد. در اغلب مواقع می توان با تست های بزرگ و ریفکتورینگ به رفع این اشتباه پرداخت. با استفاده از معماری با طراحی مناسب و جریان کاری برنامه ریزی شده از نخست، مانع از بروز این اشتباه شوید.

کدهای به هم ریخته، از اشتباهات رایج در کدنویسی طراحی وب سایت

این اشتباه که اسپاگتی کد نامیده می شود، به دلیل استفاده نکردن از معماری مناسب، دیباگ و اصلاح برنامه ها خواهد بود. سرانجام طراحی ضعیف اپلیکیشن، بوجود آمدن گروهی از کدها است که به سبب پیچ و تاب خوردن درون هم، ساختار آن به ظرفی از اسپاگتی شبیه می باشد. این کدها اصلاً خوانا نیست و به سختی می توان آنها را خواند. اسپاگتی کد، ادغامی از اشکال گوناگون کدنویسی های اشتباه است. به طور مثال عدم استفاده از بلاک های شرطی ایده آل، اکسپشن، ترد، بهره گیری از قسمت های ویژه ای که مختص به قسمت های دیگر می باشند و … از جمله این اشتباهات هستند که باید در کدنویسی طراحی وب سایت از آنها خودداری کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *