مقایسه آنلاین مارکتینگ و آفلاین مارکتینگ

آنلاین مارکتینگ و آفلاین مارکتینگ ، هر دو می توانند به طریقی به پیشرفت کسب و کار شما کمک کنند و عامل موفقیت شما باشند.

امروزه کسب و کارها به دنبال آن هستند که از هر روش مؤثری که می توانند برای جذب مشتری و فروش بیشتر خدمات یا محصولات خود اقدام کنند. برخی از کسب و کارها به دلیل تفکر سنتی یا محدودیت هایی که در زمینه کسب و کار خود دارند، صرفاً بازاریابی آفلاین را انتخاب می کنند. در حالیکه اغلب کسب و کارها به بازاریابی آنلاین روی آورده اند و در کنار بازاریابی آفلاین، بازاریابی آنلاین را انجام می دهند و یا اینکه به طور کلی بازاریابی آنلاین را جایگزین بازاریابی آفلاین کرده اند.

بازاریابی آنلاین و استراتژی این نوع بازاریابی

برای درک تفاوت میان آنلاین مارکتینگ و آفلاین مارکتینگ کافیست که با سازوکار هر یک از آنها آشنا شویم. بازاریابی آنلاین به معنای برقراری ارتباط با کاربران توسط ابزارهای آنلاین می باشد. این نوع بازاریابی شامل ابزارها و تکنیک هایی است که برای مطرح تر شدن و دیده شدن بیشتر محصولات یا خدمات در بستر اینترنت به کار گرفته می شوند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

اهداف بازاریابی آنلاین شامل افزایش آگاهی از برند، یافتن مشتری های جدید، حفظ مشتریان فعلی، ترویج فرهنگ استفاده از محصولات یا خدمات خاص و … می باشد که در نهایت به مزایای اقتصادی منجر می شود. در واقع اهداف بازاریابی آنلاین و آفلاین غالباً با یکدیگر یکسان می باشند.

به منظور آشنایی بهتر با تفاوت های آنلاین مارکتینگ و آفلاین مارکتینگ باید ابزارهای هر یک از این روش های بازاریابی را بدانید. مهمترین ابزارهایی که در بازاریابی آنلاین به کار گرفته می شوند شامل موارد زیر است:

  • بازاریابی ایمیلی
  • سئو یا بهینه سازی برای موتورهای جستجو، SEO
  • بازاریابی موتورهای جستجو، SEM
  • بازاریابی شبکه های اجتماعی
  • بازاریابی محتوایی یا Content Marketing
  • تبلیغات کلیکی
  • بازاریابی وابسته، همکاری در فروش
  • و …

استفاده از هر یک از این ابزارها به اصول و قواعد خاصی نیازمند است. اگر از این ابزارها به صورت اصولی استفاده نشود، نتیجه موردانتظار را به همراه نخواهد داشت و کمکی به بازاریابی آنلاین نخواهد کرد.

بازاریابی آفلاین و استراتژی آن

آنلاین مارکتینگ و آفلاین مارکتینگ به امکانات مختلفی نیازمند هستند. هر نوع بازاریابی که وابسته به فضای اینترنت و بستر وب نمی باشد، بازاریابی آفلاین است. بازاریابی آفلاین دارای ابزارهایی مانند تلویزیون، رادیو، روزنامه، آگهی، پوستر و … می باشد. این ابزارها به اینترنت نیازی ندارند. این روش با وجود آنکه قدیمی است، اما هنوز هم بسیار نتیجه بخش است و در جذب مشتری اثرگذار است. بازاریابی آفلاین در سال های اخیر تحت تأثیر بازاریابی آنلاین قرار گرفته است. امروزه اغلب کسب و کارها به بازاریابی آنلاین بیشتر متمایل هستند و این روش بازاریابی را مقرون به صرفه تر می دانند. اما برخی از برندهای معتبر در رسانه هایی مانند تلویزیون، تبلیغات می کنند و با توجه به شمار بالای مخاطبان تلویزیون توانسته اند به خوبی مطرح شوند.

بررسی تفاوت های میان آنلاین مارکتینگ و آفلاین مارکتینگ

 

آنلاین مارکتینگ و آفلاین مارکتینگ

 

این روش های بازاریابی از جنبه های مختلفی با یکدیگر متفاوت هستند که به بررسی هر یک از آنها می پردازیم:

روش توزیع محتوا

نخستین تفاوت میان این روش، چگونگی توزیع محتوا می باشد. در بازاریابی آفلاین، توزیع محتوا در بستر تلویزیون و رادیو و … انجام می شود. اما در بازاریابی آنلاین، توزیع محتوا در بستر وب  وبلاگ و شبکه های اجتماعی و .. صورت می گیرد. در بازاریابی آفلاین شاهد محدودیت هایی در ارتباط با حجم محتوا هستیم. زیرا برای پخش محتواهای طولانی باید هزینه بیشتری کنیم. به طور مثال نمایش یک آگهی تلویزیونی بر اساس مدت زمان طول محتوا هزینه دارد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان از طریق شماره زیر با کارشناسان ما در ارتباط باشید

آمادگی کاربران برای اشتراک گذاری محتوا (بررسی تفاوت آنلاین مارکتینگ و آفلاین مارکتینگ )

در بازاریابی آفلاین باید بر استراتژی بازاریابی ویروسی تکیه نمود تا اشتراک گذاری محتواها انجام شود. در بازاریابی آنلاین، اغلب پلتفرم ها دارای کلید اشتراک گذاری محتوا هستند.  البته در بازاریابی آنلاین نیز از استراتژی بازاریابی ویروسی استفاده می شود. زیرا بسیاری از افراد درباره محتواهای دریافتی خود در کانال ها و وب سایت ها با اطرافیان خود صحبت می کنند و نوعی بازاریابی ویروسی انجام می شود.

مقدار محتوای تولید شده

یک تفاوت میان آنلاین مارکتینگ و آفلاین مارکتینگ به مقدار محتوای تولید شده مربوط می شود. در بازاریابی آفلاین ممکن است با حجم کمتری از محتوا بتوانید اثربخشی ایجاد کنید. به طور مثال ممکن است ده دقیقه سخنرانی کنید و یا اینکه یک آگهی 2 دقیقه ای در تلویزیون پخش کنید. اما در بازاریابی آنلاین نیاز به استمرار دارید. در بازاریابی آنلاین نمی توانید با انتشار یک مقاله به چشم بیایید و در معرض دید شمار بالایی از کاربران قرار بگیرید. بنابراین بازاریابی آنلاین به حجم بیشتری از تولیدمحتوا نیاز دارد.

میزان دسترسی به مخاطب در آنلاین مارکتینگ و آفلاین مارکتینگ

در بازاریابی آفلاین نمی توان به شمار بالایی از مخاطبان دسترسی داشت و به آنها خدمات دهی کرد. ولی بازاریابی آنلاین گسترده و وسیع است و روش های مختلفی برای دسترسی به کاربران دارد. در بستر اینترنت می توان به روش های مختلفی به مشتریان دسترسی پیدا کرد و اشتراک گذاری محتوا را به شکل های مختلف انجام داد تا با کاربران بی شماری ارتباط برقرار نمود. همین مسئله موجب شده است که اغلب مشاغل به بازاریابی آنلاین توجه داشته باشند و از ظرفیت های متعدد آن برای جبران خلاء ها در بازاریابی آفلاین استفاده کنند.

سهولت تولید و عرضه محتوا و شنیده شدن آن

یک تفاوت میان آنلاین مارکتینگ و آفلاین مارکتینگ به سهولت توزیع و انتشار محتوا مربوط می شود. نحوه تولید یا توزیع محتوا در بازاریابی آنلاین بسیار آسان است. در این بستر به راحتی می توان به تولید مقاله، تولید پادکست، انتشار عکس، تولیدمحتوای ویدئویی به آسان ترین روش ممکن اقدام نمود. اما تولید آگهی تبلیغاتی برای تلویزیون، مدیریت رویدادها، برگزاری کنفرانس ها، بازاریابی حضوری و … به فراهم کردن مقدمات و صرف زمان و بودجه زیاد نیازمند است. بنابراین سهولت تولید محتوا در بازاریابی آنلاین موجب جذب بیشتر افراد به این روش از بازاریابی شده است. البته درنظر داشته باشید که موفقیت هیچ یک از روش های بازاریابی را نمی توان به صورت صد درصدی تضمین نمود. زیرا عوامل مختلفی در موفقیت روش های بازاریابی دخیل هستند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *