درخت محتوایی چیست و چگونه می توان آن را ایجاد کرد؟

درخت محتوایی (content tree)، همانند یک طرح جامع می باشد که ساختار و مدیریت همه قسمت های محتوا را تعیین می کند.

برای آنکه وب سایت شما دارای ساختار مناسبی باشد و تولیدمحتوا بر اساس یک استراتژی مناسب انجام شود، می توان به درخت محتوایی یا content tree اتکا نمود. با کمک content tree می توان محتواهای سایت را بر اساس میزان اهمیت خود طبقه بندی نمود و آنها را به گونه ای به همدیگر لینک داد که موجب رضایت بازدیدکنندگان شود و بازدیدکنندگان را به دیدن صفحات دیگر وب سایت ترغیب می کند.

آشنایی با content tree

درخت محتوا مثل ستون فقرات هر استراتژی محتوای ایده آل می باشد. در واقع می توان content tree را یک ساختار سازمان یافته دانست که سبب می شود تولیدمحتوا به صورت کاربرپسند باشد. content tree موجب می شود که موضوعات ویژه کسب و کار خود به صورت اثربخش، طبقه بندی شوند.

با درخت محتوایی، جریانی درست میان کلمات کلیدی اصلی و فرعی وب سایت بوجود می آید و بدین ترتیب می توان بازدیدکنندگان را مشتاق و دنبال‌کننده نگه داشت. لذا در صورتی که در جستجوی ساده سازی پروسه تولیدمحتوای خود و عرضه داده های مهم به کاربران خود می باشید، حتماً برای درست کردن یک content tree برنامه ریزی کنید. همانند یک درخت واقعی که تشکیل شده از بخش های گوناگونی است، درخت محتوایی دارای اعضای گوناگونی است.

درخت محتوایی

بررسی اجزای اصلی content tree

درخت محتوا دارای سه بخش اصلی می باشد که شامل گره، شاخه و زیر گره است. با هر یک از این اجزاء آشنا می شویم:

گره (node): گره، قسمت اصلی یک درخت محتوا می باشد و بیانگر یک موضوع یا مبحث ویژه می باشد. گره ها این امکان را دارند که به صورت سلسله مراتبی با همدیگر ارتباط بگیرند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

شاخه (branch): شاخه، خط اتصال دهنده میان دو گره می باشد. شاخه ها، نمایش دهنده ارتباط میان گره ها می باشند.

زیرگره (child node): زیرگره، گره ای می باشد که مستقیماً به گره دیگر وصل می شود. به این نکته توجه داشته باشید که گره ای که دربردارنده سایر زیرگره ها است، گره والد نام دارد.

مزایای استفاده از درخت محتوا

بسیاری از تولیدکنندگان محتوا با استفاده از این استراتژی به تولیدمحتوا اقدام می کنند. مزایای استفاده از content tree عبارتند از:

  • با content tree می توان وضعیت سئوسایت را بهبود بخشید. موتورهای جستجو مثل گوگل، وب سایت هایی را که با ساختار درختی تنظیم شده اند را بیشتر قبول دارد و این مسئله سبب می شود که راه را برای رسیدن به نتایج برتر گوگل باز کند.
  • بهبود تجربه کاربری، از مهمترین مزیت استفاده از content tree می باشد. با content tree می توان به محتوای موردنظر خود به آسان ترین روش دسترسی پیدا نمود. با این کار حتماً تجربه کاربری بهتر می شود که این مسئله در موفقیت بیشتر شما نقش خواهد داشت.
  • با ساختار درختی، تولیدمحتوا به شکل منظم و مدیریت شده انجام می شود. این کار سبب می شود که تولیدکنندگان محتوا، کار آسانتری داشته باشند.

اهمیت ساختار درختی برای سئوسایت

درخت محتوا از دیدگاه سئو بسیار مهم است. موتورهای جستجو مثل گوگل به وب سایت هایی که به این ساختار تکیه نموده اند، توجه زیادی دارد، چرا که ساختار درختی موجب می شود که موتورهای جستجو بتوانند درک بهتری از مقالات وب سایت داشته باشند. به منظور کمک به پیشرفت سئوسایت خود به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • کلمات کلیدی مرتبط با درخت محتوایی را به کار ببرید. این کار سبب می شوند که گوگل یا دیگر موتورهای جستجو متوجه شوند که محتوا درباره چی تولید شده است.
  • ساختار درختی باید به صورت منظم به روزرسانی شود. با افزودن محتوای جدید و پاک کردن محتوای قدیمی، مطمئن شوید که وب سایت های شما همواره محتوای جدیدی برای کاربران تولید می کنند.
  • ایجاد لینک های داخلی بسیار مهم است. لینک های داخلی، لینک هایی می باشند که یک صفحه سایت را به صفحه سایت دیگر ارتباط می دهد. لینک سازی داخلی سبب درک بهتر محتوای شما می شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان از طریق شماره زیر با کارشناسان ما در ارتباط باشید

نحوه استفاده از درخت محتوایی در تولیدمحتوا

ساختار درختی، ابزار خوبی برای تولیدکنندگان محتوا می باشد. با استفاده از ساختار درختی می توان موضوعات مرتبط با موضوع اصلی محتوای خود را بشناسید. بدین ترتیب، محتوای جامع و کاملی درباره موضوع اصلی ایجاد می شود. تولیدکنندگان محتوا سبب می شود که تولیدمحتوا به صورت منظم و پیاپی صورت بگیرد. با content tree می توان محتوا را به طور منطقی و اصولی مدیریت نمود.

مراحل شکل گیری ساختار درختی

این استراتژی بر اساس 5 مرحله اجرا می شود که شامل موارد زیر است:

کاشتن بذر: بذر محتوا از سوی کارفرمایان نهادینه می شود. آنها به همراه مسئول تولیدمحتوا به بررسی کسب و کار موردنظر می پردازند. نقاط قوت و ضعف سنجیده می شوند. بدین منظور باید یک جلسه مفید با کارفرما داشت.

ریشه دواندن: دومین مرحله شکل گیری درخت محتوایی، باید توسط بازاریاب ها صورت بگیرد. بر اساس تکنیک های بازاریابی، وضعیت حاکم بر بازار، مقدار عرضه و تقاضا، تحلیل رقبا و … باید درخت محتوایی را پروراند. در اینجا باید مشخص شود که چه محتوایی و چه ترفندهایی سبب جلب توجه کاربران و مشتریان می شود.

جوانه زدن: جوانه زدن درخت باید توسط تحلیلگران صورت بگیرد. در این مرحله باید شانس زنده ماندن درخت و میزان احتمال موفقیت برای رشد را حساب نمود. این کار از سوی نظرسنجی ها، تحلیل های آماری، آنالیز اطلاعات و … انجام می شود. در این بخش حدس می زنند که این محتوا چه اثری بر روی پرسونال برندینگ شما دارد و در هنگام ارائه، چه عکس العملی از کاربران دیده می شود.

رشد تنه: بعد از موفقیت ساختار درختی، باید تولیدمحتوا بر اساس آنالیزهای صورت گرفته و با محوریت کلمات کلیدی اصلی و تنه درخت محتوا مقاوم شود. این تنه تنومند باید پایه شاخ و برگ های ساختار درختی باشد. هر اندازه که تنومند قدرتمندتر باشد، اثرگذاری بیشتری ایجاد می شود. تولیدمحتوا بایستی در راستای تحلیل های صورت گرفته و پیش بینی ها انجام شود.

شاخه دادن: تنه باید شاخه های جدیدی بوجود بیاورد. این شاخه ها از تولیدمحتوا در ارتباط با جزئیات محتواهای از پیش تولید شده، ایجاد می شوند. هر شاخه محتوایی درخت محتوایی ممکن است دارای زیرشاخه های دیگری باشد و این زیاد شدن شاخه ها، ادامه دار باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *