طبق آمار شرکت شاپرک و بانک مرکزی، در سال ۱۳۹۶ بیش از ۱۳۸ هزار میلیارد تومان تراکنش آنلاین از طریق درگاه‌های خرید اینترنتی پرداخت شده است. رقم این آمار هر ساله در حال افزایش است و این نشان‌دهنده شرایط رو به رشد فروشگاه‌های اینترنتی در ایران است.

پس از قافله جا نمانید و با راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی مناسب می‌توانید به درآمد نسبتا بالایی دست پیدا کنید. در این مقاله به آموزش طراحی سایت فروشگاهی می‌پردازیم. تا انتهای مقاله همراه با ما باشید.

مراحل راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی

طراحی سایت فروشگاهی سه مرحله‌ی اصلی دارد. اول انتخاب محصولی که امکان فروش اینترنتی دارد، دوم ایجاد مزیت رقابتی نسبت به رقبا و سوم طراحی و اجرای آنلاین سایت.

1- انتخاب محصولات

فروشگاه اینترنتی مانند فروشگاه آفلاین و یا مغازه است؛

با این تفاوت که فروشگاه اینترنتی نیاز به هزینه‌ی تهیه مغازه، آب، برق، گاز و … را ندارد ولی به جای آن هزینه‌ی دامنه و هاست و نگهداری و سئو خواهید داشت که اصلا با هزینه‌ی یک مغازه در پاساژهای تهران قابل مقایسه نیست.

به همین سبب اگر سرمایه اولیه ندارید، راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی بهترین گزینه‌ی پیش‌روی شماست.

در مرحله‌ی اول باید بدانید که قصد دارید چه چیزی بفروشید. پیش از اینکه محصول خود را انتخاب کنید، بازار هدف را به دقت بررسی نمایید؛ سپس با توجه به نیاز بازار محصولی مناسب عرضه کنید.

در صورتی که بودجه‌ی کافی برای خرید محصولات خود را ندارید، می‌توانید محصولات افراد دیگر را در فروشگاه اینترنتی خود قرار دهید و در ازای فروش آن محصولات، پورسانتی از آنها دریافت کنید.

2- خلق ایده های نو

پس از اینکه محصولات خود را مشخص کردید، به این فکر کنید که چرا مخاطب باید به سراغ محصولات شما بیاید؟ محصولات شما چه ویژگی‌های برتری دارند؟ محصولات شما چه نیازهایی را رفع می‌کنند؟ 

سعی کنید پیش از راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی خود، به این نکات مهم فکر کنید. برای اینکه محصولاتتان بیشتر مورد استقبال قرار بگیرند، باید ایده‌هایی جدید به کار بگیرید.

مثلا اگر کیف چرمی تولید می‌کنید و قصد فروش آنها را دارید، می‌توانید در کنار محصولات خود یک کیف کوچک جاکلیدی را به مشتری‌های خود هدیه دهید. با این کار توجه مشتری‌ها و مخاطبان جدید جلب می‌شود.

3- ساخت سایت فروشگاهی

پس از انتخاب محصولات و جمع‌آوری ایده‌های خلاقانه می‌توانید وارد مرحله سوم آموزش طراحی سایت فروشگاهی شوید. در این مرحله به شما یاد می‌دهیم که با حداقل سرمایه یک فروشگاه اینترنتی مناسب راه‌اندازی کنید.

برخی در این شرایط در بین دو راهی تأسیس یک فروشگاه اینترنتی یا راه‌اندازی اپلیکیشن قرار می‌گیرند. اگر شما هم در این دو راهی هستید، پیشنهاد ما این است که در ابتدای راه یک سایت مناسب طراحی کنید و سپس از طریق درآمد آن یک اپلیکیشن مناسب راه‌اندازی نمایید.

برای راه‌اندازی سایت فروشگاهی باید به بخش های زیر توجه کنید؛

الف) تهیه هاست

از سایت‌هایی که در رتبه‌های خوب گوگل قرار گرفته‌اند، یک هاست اشتراکی تهیه کنید. لازم نیست که در ابتدای کار یک هاست اختصاصی داشته باشید. شما می‌توانید برای شروع از یک هاست معمولی و ارزان استفاده کنید و پس از سوددهی سایت، سرور اختصاصی تهیه کنید.

فقط در صورتی که سرمایه‌ی کافی در اختیار دارید، از همان ابتدا از هاست اختصاصی مناسب استفاده کنید، چرا که هاست‌های اشتراکی از کیفیت پایین‌تری دارند و بعداً آنها را باید عوض کنید.

ب) از وردپرس کمک بگیرید

برای راه ‌اندازی سایت فروشگاهی بایستی از یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) استفاده کنید. سیستم مدیریت محتوا، به نرم‌افزارهایی گفته می‌شود که بخش‌های طراحی قالب، بروز رسانی و بارگذاری محتوا را مدیریت می‌کنند. اغلب فروشگاه‌ها هنگام شروع کار از وردپرس به عنوان سیستم مدیریت محتوا استفاده می‌کنند.

می‌توانید با استفاده از وردپرس به آسانی فروشگاه خود را راه‌اندازی کنید و بعد یک قالب مناسب برای فروشگاه خود انتخاب کنید و روی وردپرس نصب نمایید.

 پنل مدیریت وردپرس به شما اجازه می‌دهد تمامی تنظیمات لازم سایت را به راحتی انجام دهید. مثلا لوگو و عکس محصولات را به فروشگاه اضافه کنید و یا نحوه ارسال محصولات را تنظیم کنید.

ج) بازاریابی از طریق تولید محتوا

محتوا نقش بسیار مهمی در موفقیت فروشگاه اینترنتی دارد. محتوای خوب باعث پیشرفت سایت در کوتاه‌مدت می شود. بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی معروف با استفاده از محتواهای اصولی و مناسب، توانسته‌اند جایگاه خود را ارتقا دهند.

به نظر ما محتوا نسبت به تبلیغات در اولویت قرار دارد. شما نیز با استفاده از محتوای اصل (غیرکپی) و خاص می‌توانید از طریق گوگل مخاطبان بسیاری را جذب کنید و فروشگاه اینترنتی خود را ارتقا دهید.

د) درگاه پرداخت

درگاه پرداخت روشی ایمن و مطمئن برای واریز پول است. معمولاً فروشگاه‌ها از دو طریق عملیات پرداخت را انجام می‌دهند. برخی از آنها جلوی درب منزل مبلغ را دریافت می‌کنند و برخی از طریق درگاه پرداخت. 

به طور کلی پرداخت آنلاین بسیار بهتر از پرداخت جلوی درب منزل است. چرا که گاهی افراد به طور ناگهانی تصمیمشان عوض می‌شود و دیگر آن محصول را نمی‌خواهند.

دو نوع درگاه پرداخت وجود دارد:

  • درگاه پرداخت مستقیم که به طور مستقیم از بانک درگاه پرداخت بگیرید.
  • درگاه پرداخت غیرمستقیم از شرکت‌های خصوصی قابل تهیه هستند. این درگاه ها معتبرند اما از شما پورسانت می‌گیرند.

ه) نماد اعتماد

اگر می‌خواهید افرادی که وارد فروشگاه شما می‌شوند، به آن اعتماد کنند باید از نماد اعتماد استفاده کنید. برای دریافت این نماد می توانید وارد سایت E-namad (ای نماد) شوید و مراحل ثبت‌نام  را به ترتیب انجام دهید.

 

نتیجه گیری

این روزها با توجه به شرایط اقتصادی بهتر است وارد دنیای سایت های فروشگاهی شوید. امروزه در جوامع پیشرفته هم تمرکز بیشتر روی کسب‌وکارهای اینترنتی است تا سنتی!

با بهره گیری از آموزش طراحی سایت فروشگاهی می‌توانید یک فروشگاه اینترنتی مناسب با توجه به نوع کسب‌وکارتان راه‌اندازی کنید و از مزایای بی‌نظیر آن بهره‌مند شوید.

چنانچه قصد دارید برای کسب وکار خود فروشگاه آنلاین راه‌اندازی کنید، می‌توانید با مراجعه به این صفحه و مطالعه موارد و نکات لازم و همچنین ثبت اطلاعات تماس خود در اسرع وقت از مشاوره کارشناسان دیجیتال مارکتینگ و طراحی سایت آران بهره‌مند شوید. 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *